Springe direkt zu Inhalt

Danny Gronmaier

Danny Gronmaier

Freie Universität Berlin

Researcher

Address
Grunewaldstr. 35
Room 034 (Anbau)
12165 Berlin

Danny Gronmaier is a postdoctoral research associate at and managing director of the Center for Advanced Film Studies Cinepoetics at Freie Universität Berlin. After the completion of a bachelor’s degree combining literature, art and media studies at the University of Konstanz, he did a master’s degree in film studies at Freie Universität Berlin from 2010 to 2013. From 2011 to 2015, he was part of the DFG-funded research project "Staging images of war as a mediated experience of community“. During the academic year of 2015/16, he was granted a PhD scholarship by the FU Exchange program and spent the year at the University of Michigan in Ann Arbor, where he worked as a Graduate Student Instructor and obtained a master’s degree in Germanic Languages and Literatures.

In 2021, Danny Gronmaier finished his doctorate at the Freie Universität Berlin with a dissertation on the genre poetics, politics and historicity of the US team sports film (summa cum laude). 

Freie Universität Berlin, Seminar für Filmwissenschaft

 

SS 2022                     Historische Poetik des US-Thrillers der 80er und 90er Jahre (PS)

SS 2020                     Medienästhetische Konzeptualisierungen filmischer Narrativität (HS)

WS 2016/17               Electric Light Orchestration: Rockmusik und Film (PS)

SS 2015                     Sportfilm und Geschichtlichkeit (PS)

WS 2014/15               Einführung in die Filmanalyse (PS)

SS 2014                     Einführung in die Filmtheorie (PS, zus. mit Hanno Berger)

WS 2013/14               Genre und Gemeinsinn (HS, zus. mit Hermann Kappelhoff)

 

University of Michigan, Ann Arbor, German Department

 

WT 2016         German 232: Introduction to German film

FT 2015          German 101

Media Sports, Screened Sports, Sports in Film

Film and Media Theory (after Deleuze and Cavell)

Filmic Perception/Expressivity

Genre Theory, Genre Poetics

Film Historicity

Politics of Aesthetics

Media Communitization

Audiovisual Culture

Monografie

 

The US Sports Film: A Genre of American Dream Time. Berlin/Boston: DeGruyter, 2022. (im Erscheinen)

 

Aufsätze

 

Auflösungen (in) der Zeit und Bilder der Vergemeinschaftung. Flow als ästhetisches Erleben und filmische Wahrnehmungsmodalität im Sportfilm am Beispiel von MIRACLE. In: S. Rehbach (Hg.): Filmische Darstellung von Sport. Ansätze, Perspektiven, Analysen (Sport in der audiovisuellen Medienkultur, Band 2). Wiesbaden: Springer VS, 2023. (im Erscheinen) 

Geister-Bilder als Geist des Sportfilms. In: A. Press/W. Pauleit (Hg.) Nach dem Film, No 19 ("Mit Film denken und handeln“), 2021. [Link]

Encountering Genre History on the Field of Dreams. The Sports Film and the Deep Temporality of the Poiesis of Film-Viewing. In: mediaesthetics Journal of Poetics of Audiovisual Images, No 3 (“Genre & Affect”), 2019. [Link

Ein Zyklus der Melancholie zwischen Flächigkeit und Tiefe. Steven Soderberghs SOLARIS. In: R. Brückner/B. Groß/M. Grotkopp/E. Rositzka (Hg.): Im Verwandeln der Zeit. Reflexionen über filmische Bilder. Berlin: Vorwerk 8, 2019, S. 227-242.

Mädchen in der Grube. Bewegungsdynamiken zwischen Spiel und entfesselter Gewalt in Roger Fritz’ „Mädchen-Trilogie.“ In: H. Kappelhoff/C. Lötscher/D. Illger (Hg.): Filmische Seitenblicke. Cinepoetische Exkursionen ins Kino von 1968. Berlin/Boston: DeGruyter, 2018, S. 339-366. (zusammen mit Regina Brückner) [Link]

Zur Geschichte des Studienfachs Filmwissenschaft an der Freien Universität Berlin. In: K. Kubicki/S. Lönnendonker (Hg.): Beiträge zur Wissenschaftsgeschichte der Freien Universität Berlin Bd. 7. Die Altertums- und Kunstwissenschaften an der Freien Universität Berlin. Göttingen: V&R, 2015, S. 101-122. (zusammen mit C. Pischel, C. Pogodda, D. Gaertner, T. Haupts)

THE WAR TAPES and the Poetics of Affect of the Hollywood War Film Genre. In: Frames Cinema Journal, Issue 7, 2015. (zusammen mit Cilli Pogodda) [Link]