Springe direkt zu Inhalt

Thomas Scherer

Scherer_web

Researcher

Program Coordination

Address
Seminar für Filmwissenschaft
Kolleg-Forschergruppe Cinepoetics
Grunewaldstr. 35
Room 030 (Anbau)
12165 Berlin

Thomas Scherer is graduate student in film studies at Freie Universität Berlin and since 2021 research assistant at "Cinepoetics – Center for Advanced Film Studies". 2017 – 2021 he was member of the junior research group "Audio-Visual Rhetorics of Affect" (https://www.ada.cinepoetics.fu-berlin.de/en/index.html). Thomas Scherer writes his doctoral thesis on "Films in the Service of the Common Good. Poetics of Contemporary Propaganda" with Prof. Dr. Hermann Kappelhoff. He is co-editor of "Cinematic Metaphor in Perspective. Reflections on a Transdisciplinary Framework" (de Gruyter 2018) and collaborating author of "Cinematic Metaphor. Experience– Affectivity – Temporality" (Müller & Kappelhoff, De Gruyter 2018). Scherer’s research interests include the aesthetics and poetics of utility films and TV news, digital research methods in film studies, as well as audiovisual metaphoricity.

WS 17/18

Filmanalyse (Basismodul Bachelor, Seminar D, Freie Universität Berlin, Seminar für Filmwissenschaft, gemeinsam mit Jasper Stratil).

WS 16/17

Gebrauchsfilme und Verhaltensänderung: Feel-Bad-Movies im Auftrag des Gemeinwohls (PS; Freie Universität Berlin, Seminar für Filmwissenschaft).

WS 15/16

Filmanalyse Übung A (Ü; Freie Universität Berlin, Seminar für Filmwissenschaft).

WS 14/15

Vom Lachen und Weinen - Komödische und melodramatische Inszenierungsformen in audiovisuellen Medien (Ü; Freie Universität Berlin, Seminar für Filmwissenschaft; Hermann Kappelhoff & Sarah Greifenstein (ab Jan 2015 vertreten durch Thomas Scherer).

Scherer, Thomas/Stratil, Jasper: »Can’t Read my Broker Face? – Tracing a Motif and Metaphor of Expert Knowledge Through Audiovisual Images of the Financial Crisis«. In: Literature Compass, in Vorb.

Scherer, Thomas/Stratil Jasper: Das Gesicht des Finanzmarkts. Das Motiv ‘Broker Face’ in den audiovisuellen Diskursen der Finanzkrise. In: mediaesthetics – Journal of Poetics of Audiovisual Images, in Vorb.

Scherer, Thomas/Stratil, Jasper/Pfeilschifter, Yvonne/Zorko, Rebecca/Buzal, Anton/Prado, João Pedro / Agt-Rickauer, Henning/Hentschel, Christian/Sack, Harald/Grotkopp, Matthias/Bakels, Jan-Hendrik: AdA-Filmontologie – Ebenen, Typen Werte. In: AdA-Toolkit, 2021 https://www.ada.cinepoetics.fu-berlin.de/ada-toolkit, zuletzt eingesehen: 21.09.2021.

Bakels, Jan-Hendrik/Grotkopp, Matthias/Scherer, Thomas/Stratil, Jasper: »Digitale Empirie? Computergestützte Filmanalyse im Spannungsfeld von Datenmodellen und Gestalttheorie«. In: montage/AV 29(1), 2020, S. 99–118.

Bakels, Jan-Hendrik/Grotkopp, Matthias/Scherer, Thomas/Stratil, Jasper: »Matching Computational Analysis and Human Experience. Performative Arts and the Digital Humanities«. In: Digital Humanities Quarterly 14(4), 2020. http://www.digitalhumanities.org/dhq/vol/14/4/000496/000496.html

Berger, Hanno/Scherer, Thomas/Stratil, Jasper_Fifty-Fifty in the Fifties: DIE HALBSTARKEN als halber Aufbruchsfilm. In: Im Verwandeln der Zeit. Reflexionen über filmische Bilder. Hg. v. Regina Brückner, Bernhard Groß, Matthias Grotkopp und Eileen Rositzka. Berlin: Vorwerk 8, 2019, 133–146.

Scherer, Thomas: The Revolution Will Not be Televised. ’68 mit George Moorses existentialistischen Fernsehfilmen DER GRILLER und LIEBE UND SO WEITER. In: Filmische Seitenblicke. Cinepoetische Exkursionen ins Kino von 1968. Hrsg. v. Hermann Kappelhoff, Christine Lötscher und Daniel Illger. Berlin/Boston, MA: De Gruyter 2018, S. 255–267.

Müller, Cornelia/Kappelhoff, Hermann (in collaboration with Greifenstein, Sarah/Horst, Dorothea/Scherer, Thomas/Schmitt, Christina): Cinematic Metaphor. Experience – Affectivity – Temporality. Berlin/Boston, MA: De Gruyter 2018.

Greifenstein, Sarah/Horst, Dorothea/Scherer, Thomas/Schmitt, Christina/Kappelhoff, Hermann/Müller, Cornelia (Hrsg.): Cinematic Metaphor in Perspective. Reflections on a Transdisciplinary Framework. Berlin/Boston, MA: De Gruyter 2018.

Scherer, Thomas: „«One camera can't show you that much». Split Screens als Formen multiperspektivischen Sehens“. In: (Dis)Positionen Fernsehen & Film. Tagungsbeiträge des 27. film- und fernsehwissenschaftlichen Kolloquiums. Miriam Drewes et al. (Hg). Schüren: Marburg 2016, S. 138-144.

Scherer, Thomas/Greifenstein, Sarah/Kappelhoff, Hermann: „Expressive movement in audio-visuals: modulating affective experience“. In: C. Müller et al. (Hg.) Body – Language – Communication: An International Handbook on Multimodality in Human Interaction (HSK 38.2). Berlin/Boston: De Gruyter Mouton 2014, S. 2081-2092.

Nessel, Sabine/Eitel, Verena Elisabeth/Gakovic, Borjana/Hoffmann, Lena/Scherer, Thomas (2013) Kinoarchäologie [Ausstellungsbeitrag]. In: Living Archive (28.04-25.08.2013) KW Institute for Contemporary Art: Berlin (Ausstellungskatalog erschienen bei b_books).

Scherer Thomas (2013) „SIGAN –TIME“. In: Retrospektive Kim Ki-Duk. Berlin: Koreanisches Kulturzentrum. Kulturabteilung der Botschaft der Republik Korea.

Für eine vollständige Übersicht aller Publikationen und Vorträge siehe: https://fu-berlin.academia.edu/ThomasScherer