Dr. Eileen Rositzka

Eileen Rositzka

Researcher

Researcher

Publications & Public Relations

Address
Grunewaldstr. 35
12165 Berlin

Spring Term 2019

Contemporary Cinema in Germany and Europe
Freie Universität Berlin, FU-BEST Program


Winter Term 2018/2019

Women's Cinema
Freie Universität Berlin, Department of Film Studies


Summer Term 2018

Filmgeschichte Übung (D): "X never, ever marks the spot" - Poetiken des Abenteuerfilms
Freie Universität Berlin, Department of Film Studies


Winter Term 2017/2018

The Presence of Absence: Spuren der Zeit in Orten des Films
Freie Universität Berlin, Department of Film Studies


Summer Term 2017

Cartographic Cinema: Film zwischen Bild, Text und Raum
Freie Universität Berlin, Department of Film Studies


Winter Term 2016/2017

Filmanalyse Übung (D)
Freie Universität Berlin, Department of Film Studies


Summer Term 2016

Director's Cut: David Fincher
Freie Universität Berlin, Department of Film Studies


Winter Term 2015/2016

Filmgeschichte (B) 
Freie Universität Berlin, Department of Film Studies


Spring Term 2015

Teaching Assistant im Modul FM1002 „Film History and Historiography”
Department of Film Studies, University of St Andrews (Scotland)


Fall Term 2014

Teaching Assistant im Modul FM1001 „Key Concepts in Film Studies.”
Department of Film Studies, University of St Andrews (Scotland)


Summer Term 2013

James Bond als filmhistorische Konstante
Freie Universität Berlin, Department of Film Studies


Winter Term 2012/2013

Charlie don’t surf – Der Vietnamkrieg in Film und Fernsehen (co-taught with Tobias Haupts und Matthias Grotkopp)
Freie Universität Berlin, Department of Film Studies


Summer Term 2012

Filmgeschichte Übung (A) (co-taught with Moritz Schumm)
Freie Universität Berlin, Department of Film Studies

E. Rositzka (2019) "'A guided tour with Alfred Hitchcock': Deutung und Bedeutung in North by Northwest," in: A. Werner-Burgmann, M. Becker, M. Bruhn, A. Dorgerloh, L. Feiersinger (eds.): BildFilmRaum. Zwischen den Disziplinen. Weimar. 102-110.

E. Rositzka (2019) "No Light Without Shadow: The Question of Realism in Volker Schlöndorff's The Handmaid's Tale and Hulu's TV Series," in: K. Ritzenhoff, J. Goldie (eds.): The Handmaid's Tale: Teaching Dystopia, Feminism, and Resistance Across Disciplines and Borders. Lanham. 195-205.

E. Rositzka, Christine Lötscher (2019) "Frauen, Sex, Maschinen: Assemblagen des populären Kinos um '68," in: nachdemfilm No. 17 "Feminismus und Film".
https://nachdemfilm.de/index.php/issues/text/frauen-sex-maschinen-assemblagen-des-populaeren-kinos-um-68

E. Rositzka (2018) "Im Anagramm gefangen. Lektüren in und von Rosemary's Baby," in: H. Kappelhoff, C. Lötscher, D. Illger (eds.): Filmische Seitenblicke: Cinepoetische Exkursionen ins Kino von '68. Berlin/Boston. 153-162.

E. Rositzka (2018) Cinematic Corpographies: Re-Mapping the War Film Through the Body. Berlin/Boston.

E. Rositzka, J. Trafton (2018) "A Land of Wolves: Sicario and the New Drug War Film," in: Bright Lights Film Journal, February 10, 2018.

http://brightlightsfilm.com/land-wolves-sicario-new-drug-war-film/#.WwggUC_5yu4 

E. Rositzka (2016) "Corpographische Koordinaten – »Zero Dark Thirty« und »United 93« zwischen Sehen, Hören und Wissen,” in: H. Barrenechea, M. Finke, M. Schumm (eds.): Periphere Visionen: Wissen an den Rändern von Fotografie und Film. Munich. 113-126.

E. Rositzka (2016) "Floating Signifiers: die Transformation des Kriegsfilm-Genres am Beispiel der Kartografie,“ in: mediaesthetics No. 1 (2016).

https://www.mediaesthetics.org/index.php/mae/article/view/45/97

E. Rositzka (2015) "Review: David LaRocca (ed.) (2014), The Philosophy of War Films, Lexington: University of Kentucky Press. 538 pp.,“ in: Film Philosophy 19 (2015). 152-155.

E. Rositzka (2015) "Random Access Mysteries: James Bond and the matter of the unknown woman,” in: L. Funnell (ed.): The Women of James Bond - Critical Perspectives on Feminism and Femininity in the Bond Franchise. London/New York. 148-156.

E. Rositzka, H. Kappelhoff, C. Pogodda, C. Pischel, (2015) "The Green Berets: der Vietnamkriegsfilm als Herausforderung der klassischen Genrepoetik,“ in: T. Morsch (ed.): Genre und Serie. Munich. 75-110.

R. Burgoyne, E. Rositzka (2015) "Goya on his shoulder: Tim Hetherington, Genre Memory, and The Body at Risk,” in: Frames Cinema Journal, No. 7, “Conflicting Images, Contested Realities”. http://framescinemajournal.com/article/goya-on-his-shoulder-tim-hetherington-genre-memory-and-the-body-at-risk/

E. Rositzka (2015) “CSI: Den Tätern auf der Spur”, in: J. Müller (ed.): Die besten TV-Serien. TASCHENs Auswahl der letzten 25 Jahre. Cologne. 164-171.

E. Rositzka (2014) "We got some flyin’ to do': Kriegstechnologie und fantastische Gadgets,“ in: B. Hars-Tschachotin, K. Jaspers, P. Mänz, R. Rother (eds.): Bigger Than Life: Ken Adam’s Film Design. Berlin. 170-181.

T. Haupts, E. Rositzka (2011) "We recommend: Film “We who have seen war will never stop seeing it”; Neue Bilder zu alten Kriegen,” in: KRAUT Magazin für angewandte Kunst 4/2011. 93-94.